איך ליצור רושם ראשוני מצוין?

המשפט הידוע אומר שאין הזדמנות שנייה ליצור רושם ראשוני. בעולם העבודה ומחוצה לו אנחנו נפגשים עם אנשים רבים בפעם הראשונה, מראיונות עבודה ומפגש עם לקוחות פוטנציאליים, וגם בחיים האישיים מדייט ראשון או המפגש הראשון עם משפחת בן/בת הזוג. לכל המפגשים האלה יכולות להיות השלכות ארוכות טווח על חייכם העסקיים והפרטיים והם תלויים במידה רבה ברושם הראשוני שתיצרו. אז איך יוצרים רושם ראשוני טוב?

  1. התאימו את הלבוש לסיטואציה

אירועים שונים דורשים קודים שונים של לבוש ושל התנהגות. לריאיון עבודה אתן לא תגיעו עם שמלת הכלה שלכן ולפגישה עם לקוח פוטנציאלי שמייצג חברה בינ"ל אתם לא תגיעו עם כפכפים. מידת הרשמיות צריכה להתאים לאירוע ואם אתם לא בטוחים מה קוד הלבוש המתאים לסיטואציה הספציפית, רצוי להתייעץ עם אנשים שיכולים לעזור לכם.

  1. חיוך וקשר עין

חיוך שווה זהב במפגשים ראשוניים והוא שובר הקרח האולטימטיבי. זוהי הפגנה בסיסית של כוונות טובות ורגשות חיובים, אל תוותרו עליו. במהלך השיחה עם מי שמולכם. השתדלו ליצור קשר עין במהלך השיחה עם האנשים שסביבכם, דבר המראה על פתיחות והתעניינות. במידה והשיחה מתארכת, אפשר להסיט את המבט מדי פעם או להתמקד בנקודה גבוה יותר בפניו של הדובר כמו אזור המצח, כדי להימנע מנעיצת מבטים.

  1. אל תיכנסו לעימותים

יתכן ובמהלך פגישה ראשונה עם אדם חדש יתעוררו ביניכם חילוקי דעות. גם אם אתם חושבים שהאדם מולכם שוגה, אל תתנשאו מעליו ותסבירו לו כמה שהוא לא מבין (אלא אם כן אתם רוצים להרוס את היחסים העתידיים ביניכם), מותר לכם לחלוק על דעתו של הדובר אבל תעשו זאת בצניעות ולא בתוקפנות, הדגישו כי אתם מביעים את נקודת המבט שלכם אבל שוקלים את דעת הצד השני ברצינות. נסו להתרחק מנושאים שיכולים להוביל לחיכוכים ומריבות כמו דת ופוליטיקה.

  1. היו חיוביים

אף אחד לא רוצה סביבו אנשים ש"מוציאים את הרוח מהמפרשים", אנחנו לא נרצה אותם כבוסים, עובדים, חברים או בני הזוג הפוטנציאליים שלנו. כפי שאתם שופטים את הסביבה, כך היא שופטת אתכם. שימו לב ואל תהיו שליליים במהלך המפגש הראשוני. לעיתים יש סיבה להפגין ביקורת או להצביע על בעיה, אבל עשו זאת תוך התמקדות בפתרון ולא בבעיה.

  1. פתיחות

ספרו משהו אישי על עצמכם, זאת הדרך העיקרית ליצור אמון במפגש עם אנשים חדשים. אתם לא צריכים לתת את כל ההיסטוריה שלכם, אבל הזכירו חוויה מעניינת שקרתה לכם, תחביב או משהו אחר. רצוי שהסיפור יהיה מעניין ומתובל בהומור. עם זאת, אל תקדישו את כל זמן השיחה לעצמכם בלבד, דברו על הנושא העיקרי, והיו קשובים לצד השני.

  1. טון דיבור

טון הדיבור הוא אחד מהדברים החשובים ביותר באופן שבו אתם מציגים את עצמכם. אם אתם אנשים קולניים, האנשים מולכם עלולים לחשוב שאתם תוקפניים. מנגד, קול חלש מדי, עלול להצביע על כך שאתם הססניים וחסרי ביטחון. לכן דברו בקול רגיל וברור, במידה ואתם במקום רועש וצריכים להרים את הקול כדי שישמעו אתכם, בדקו שאתם לא צועקים כדי שלא תפחידו את הסביבה שלכם.

  1. שפת גוף

קשה לסכם את שפת הגוף בכמה משפטים שכן מדובר על תחום מורכב שנכתבו עליו ספרים שלמים. עם זאת, יש כמה טיפים מרכזיים: המטרה שלכם היא ליצור רושם של בעלי ביטחון עצמי גבוה וקשובים לסביבתכם. שבו (או עמדו) זקופים, ותדברו בקול ברור. אם אתם מול אדם אחד או שניים אל תשלבו ידיים כי זה מראה על סגירות. שבו בניחוחות מאחר שישיבה על קצה הכיסא מצביעה על כך שאתם כבר מתכננים את העזיבה שלכם. אל תקרבו את הזרועות לפנים ובמיוחד לפה שלכם, זה מצביע על מחסום והסתרה, דברים שלא יוצרים אמון.

אם תהיו מודעים יותר למה ששפת הגוף שלכם משדרת, תוכלו להיות יותר בשליטה על הדרך שבה הסביבה שלכם תופסת אתכם, וליצור הזדמנויות חדשות ליצירת קשרים חברתיים או עסקיים. בהצלחה!