מיומנויות תקשורת בינאישית

תקשורת בינאישית היא הדרך בה אנחנו בוחרים להעביר מידע זה לזה, אם באמצעות מילים, שפת גוף, הבעות פנים, טון דיבור ועוד. תקשורת בינאישית במקום העבודה בפרט ובמסגרות שונות בכלל היא חשובה ומשמעותית לפיתוח קשרים אישיים ומקצועיים. הצלחתה של תקשורת בינאישית מורכבת משני אנשים, ויש דרכים בהן תוכלו להגדיל את סיכויי ההצלחה של הקשר.

היו נוכחים בשיחה

הביעו עניין, הקשיבו לנאמר והימנעו משיפוטיות וביקורתיות כלפי האחר. תהיו מודעים לשפת הגוף שלכם, האם אתם משדרים חוסר סבלנות לאחר במהלך השיחה או שאתם פתוחים וקשובים? אבן פינה חשובה בתקשורת בינאישית היא לקבל את האחר בלי לוותר על עצמנו, להיות מעורבים בשיחה וקשובים לאדם השני. גורמים רבים יכולים להראות שאינכם קשובים: החל מעיסוק במכשיר הנייד ועד הסחת השיחה לנושא אחר.

חשבו מנקודת מבטו של האחר

אל תניחו הנחות לפני ששמעתם את כל מה שהאחר רוצה להגיד, לפעמים אנחנו רגילים לחשוב באמצעות הכללות או מכניסים את האחר לתבנית שמוכרת לנו מהעבר. כאשר אתם לא בטוחים מה כדאי להגיד, תחשבו מה האחר מבקש. לעיתים זה מסתכם בהקשבה פעילה או הבעת אמפתיה שמובילה לקבלת האחר.

היו אסרטיביים

אל תחששו להגיד מה אתם רוצים, היו בהירים ותביעו את הרצונות שלכם בפני האחר. אל תהיו מהוססים או מעורפלים בדברים שאתם אומרים, דעו להסביר את עצמכם ובכך תימנעו מאי הבנות מיותרות, קצרים בתקשורת, היעלבויות ולחצים מיותרים.

תקשורת

נימוס זה חלק מהעניין

לצד האסרטיביות, חשוב גם להתנסח בנעימות על מנת שהאחר יקבל את הדברים שאנחנו רוצים להעביר. הדרך הנעימה ביותר להעביר מסר היא שימוש במילים של האחר. נסו לנסח בראש מה לומר לאחר, וחשבו איך הדברים יתקבלו ואם כדאי לומר אותם בלי לחשוב שוב על הניסוח. תוכן מתקבל בחיוביות כאשר הרוח של הניסוח שבחרתם היא חיובית.

לא חייבים לדבר על עצמנו

בוודאי הייתם בסיטואציה שבהם אתם בחרתם לשתף בשיחה סיפור אישי והאחר מגיב לשיתוף שלכם עם סיפור אישי על סיטואציה שקרתה לו? זה לא תמיד נעים, נכון? לכולנו יש צורך לדבר על עצמנו, אבל ישנם מקרים בהם חשוב להקשיב לאחר במקום להסב את תשומת הלב למקרה שקרה לנו. כדאי לתת לאדם שמדבר איתנו את המקום שלו בשיחה ולא למהר לספר על עצמנו בכל מחיר.

אם אין מה לומר – אפשר לשתוק

לפעמים איננו יודעים מה לומר, אבל אפשר פשוט להקשיב, להנהן ולמצוא בנו נקודות חיבור לאחר. שתיקה, התבוננות, הקשבה – כל אלו נותנות מקום לאחר לבטא את עצמו. הקשיבו עם לב פתוח ושפת גוף מקבלת, אל תמהרו לנתב את השיחה לכיוון שאתם רוצים ללכת בו, לפעמים שפת גוף היא מספיקה כדי להביע אמפתיה והבנה.

שמרו על טון דיבור מכבד

לעיתים יש לנו נטייה להרים את הקול, כתוצאה מהתלהבות או סתם כי ככה אנחנו רגילים לתקשר עם הסביבה. אין בכך פסול, אך מומלץ לשים לב שאתם מתאימים את סגנון הדיבור למקום בו אתם נמצאים. אין טעם להתלהם בפגישה עסקית או בעבודה, זה יתרום ליצירת רושם ואווירה שלילית.

 

לתקשורת הבלתי מילולית יש חשיבות מכרעת בהתנהלות בין שני אנשים או יותר. ניתן להשיג הרבה אם תהיו מודעים לשפת הגוף שלכם, לטון שלכם ולדרך בה מצופה מכם להתנהג בסיטואציה הנתונה. תוכל להיות לכם השפעה רבה במידה ותתמקדו בדרך שבה אתם מעבירים את המסר ולא רק במסדר עצמו.