מה לעשות כשיש חשד לאלימות במשפחה?

לאלימות במשפחה יש צורות רבות – מילולית, רגשית, פסיכולוגית, פיזית ועוד. אם נתקלתם במישהו שחווה אלימות משפחתית, יש מספר דרכים בהם תוכלו לסייע.

בניגוד לדעה הרווחת, הקורבנות אינן רק נשים החוות אלימות מצד הבעל. אלימות מתרחשת משני צידי המגדר, הן מגברים והן מנשים, ביחסים הטרוסקסואלים והומוסקסואלים, ללא קשר לגיל, הכנסה, תרבות או דת.

לעיתים גם ילדים נמצאים בתוך סיטואציות של אלימות משפחתית, בין אם הם עדים לאלימות ולעיתים כקורבנות לאלימות עצמה. ההשפעות השליליות על ילדים החווים אלימות הינן מרחיקות לכת על תהליך ההתבגרות האישית, כך שפריצת מעגל האלימות עוזרת לקורבנות וגם לילדים המעורבים בסיטואציה.

סימני אלימות במשפחה

על פי הערכות, במדינת ישראל ישנם מעל מיליון בני אדם הנמצאים במעגל האלימות. כך שסביר להניח שנתקלתם באדם שחווה אלימות משפחתית בצורה זו או אחרת.

לרוב, קורבנות אלימות משפחתית אינם מספרים על הבעיה לאנשים סביבם. הם מפחדים שההתעללות תמשיך ואף תחמיר במידה והמתעלל יגלה שהם סיפרו על כך למישהו. כמו כן, ישנם קורבנות אשר מאשימים את עצמם ומאמינים שהאלימות כלפיהם מוצדקת. אז הם מתביישים בעצמם ואינם רוצים לדבר על זה.

אם אתם חושבים ו/או מרגישים שאדם מסוים חווה אלימות משפחתית, יש מספר סימנים שכדאי לשים אליהם לב:

  • לאותו אדם יש סימנים מחשידים כמו שריטות ושטפי דם – כשישאל מה פשר הסימנים, הוא ימציא תירוצים.
  • אותו אדם מתנהג שונה ונראה מפוחד ליד בן זוגו/קרוב משפחתו.
  • נראה שבן זוגו של אותו אדם מקבל את כל ההחלטות במערכת היחסים.
  • אותו אדם אומר שבן זוגו קנאי ו/או בעל מזג רע.
  • אותו אדם מתאר את בן זוגו כשתלטן

אלו הן רק חלק מהסימנים של אלימות משפחתית, אך שילוב של מספר מהסימנים הנ"ל יכול לתת לנו אינדיקציה האם אותו אדם חווה אלימות במשפחה.

אז מה לעשות אם כן?

אם אותו אדם נמצא במצב סכנה מיידית יש להתקשר למשטרה 100

אם אתם משוכנעים מעל לכל ספק סביר שמישהו שאתם מכירים חווה אלימות במשפחה, שתפו אותו במחשבותיכם, ותראו לו שאתה מודאגים כלפיו. אם אין שיתוף פעולה מצידו, אמרו לו שהוא יכול לבטוח בכם ושאתם מוכנים לשמוע אותו מתי שהוא יהיה מוכן לשתף אתכם.

ברגע שאותו אדם יהיה מוכן לשתף אתכם, הפנו אותו אל שירותי התמיכה המקומיים. ישנם מספר שירותים המותאמים למצבו של הקורבן אשר יסיעו לו בתהליך ההתמודדות והשיקום ויתנו לו הכוונה משפטית מלאה למצב אליו הוא נקלע.

חשוב להימנע מלשפוט את הקורבן עצם היותו נמצא במערכת יחסים אלימה. סיום מערכת יחסים אלימה עלולה להיות תהליך ארוך וקשה. תמיכה חברתית יכולה לעזור לאותו אדם לצאת ממערכת היחסים האלימה ולהמשיך בחייו.

חובת דיווח ומידע עבור אנשי חינוך

יצוין שגם לנו כאזרחים וגם לאנשי חינוך יש חובת דיווח במקרים של אלימות במשפחה.

אנחנו כאזרחים מחויבים לדווח לרשויות במידה ואנו עדים לאירועי אלימות המתרחשים בסביבתנו: שכנים, קולגות וכדו'.

מעבר לכך, לאנשי חינוך העובדים עם ילדים יש הנחיות כיצד לזהות נפגעי אלימות במשפחה. במידה ואתם חושדים שילד שאתם מכירים הוא קורבן לאלימות בביתו, יש לפנות לגורמים המתאימים בתוך או מחוץ למוסד החינוך: יועץ, פסיכולוג וכדו'. בשלב השני מודיעים זאת לרשויות המקומיות לשם נקיטת הצעדים הבאים.