7 טיפים להתנהלות כלכלית נבונה

אתם מרגישים שאתם מוציאים יותר ממה שתכננתם? לא בטוחים איך לחסוך? אנחנו כאן כדי לעזור עם כמה טיפים שיגרמו לכם להוציא קצת פחות ולהיות בשליטה על ההוצאות שלכם.

1 .צמצמו את העמלות לבנק

בנק ישראל קבע לבנקים מסלולי עמלות מופחתות בסך של 10 או 20 שקלים לחודש בהתאם למספר וסוג הפעולות בכל מסלול. אבל הבנק לא מעביר את הלקוחות למסלולים אלה באופן אוטומטי, אתם צריכים להתקשר לבנק, לברר כמה פעולות אתם עושים בחודש בממוצע (משיכת כסף, העברה בין חשבונות, הדפסת דפי מידע וכדו') והאם ניתן לצמצם בעמלות. מאחר שלרוב אנחנו נשארים באותו הבנק במשך שנים, חסכון בעמלות יכול לחסוך עבורכם אלפי שקלים בטווח הרחוק.

2 .קניות בסופר – רק עם רשימה

רובנו בודקים מה צריך לקנות לפני היציאה לסופרמרקט ואולי אפילו מכינים רשימה. עם זאת, הרבה מאוד מהקניות בסופרמרקט הן לא מתוכננות. שימו לב לנתונים המדהימים, נכון לשנת 2017 ,כשליש מהמזון בישראל נזרק לפח בשווי כולל של למעלה מ-17 מיליארד שקלים. תחשבו על זה ככה, אם שליש מהוצאות האוכל שלכם הולכות לפח, יכולתם לחסוך שליש מההוצאה הזו עם תכנון נכון ומדויק יותר. אל תתפתו למבצעים ואל תקנו כמויות מתוך המחשבה "שלא יחסר", הישארו מודעים למה שאתם צריכים ולכסף אותו אתם מוציאים.

3 .קניות לא מתוכננות – בצעו השוואה בכל זאת

לעיתים יש הוצאות לא מתוכננות, יש בעיה בצנרת וצריך לקרוא לשרברב, המחשב נתקע וצריך לשלם על תיקון, הטלוויזיה לא נדלקת והחלטתם לקנות חדשה. כל אלה מצבים מוכרים שגוררים בחובם הוצאות משמעותיות. עם זאת, לא צריך לאבד את הראש, יש באינטרנט הרבה מאוד אתרי השוואות מחירים, כך שתוודאו שאתם לא משלמים יותר ממה שצריך. בנוסף, כדאי להתייעץ עם חברים ומכרים ולקבל מושג על עלויות ואפשרויות לחסכון.

4 .מכשירי חשמל – אחריות לטווח ארוך

עשו לעצמכם חוק, במקרה שאתם רוכשים מכשיר חשמלי שעולה יותר מ- 2,000 ש"ח, ודאו שיש לו אחריות של לפחות 3 שנים. אחד מהדברים המרגיזים הוא לגלות שמכשיר שברשותכם התקלקל כ- 13 חודשים אחרי הרכישה, והאחריות הייתה רק לשנה. כדאי לוודא ולעיתים לשלם עוד קצת על מוצרים עם אחריות מורחבת שיתנו לכם שקט נפשי בטווח הרחוק.

5 .תחביבים יקרים? חשבו על יד 2

אתם חובבי גלישה או אופניים? תמיד חלמתם לנגן על תופים? מה עם המצלמה היקרה שדורשת סט עדשות יקרות לא פחות? תחביבים הם חלק מהחיים של כולנו, ויש להם יתרונות רבים. אבל שום דבר הוא לא תירוץ להוצאות מיותרות שאתם לא יכולים לעמוד בהן. כשזה מגיע לתחביבים יקרים,כדאי לשקול לקנות מוצרים יד שנייה ואפילו לבדוק בפורומים ובאתרים של מסירת חפצים. אתם יכולים לחסוך כך אלפי שקלים בלי מאמץ.

6 .מזומן או אשראי?

נתחיל מהסוף. אם יש לכם יותר מכרטיס אשראי אחד, השאירו אחד בלבד.
בקשר למזומן ואשראי, יש מחקרים רבים שמראים שאנשים שמשלמים במזומן מוציאים פחות כסף בהוצאות לא מתוכננות בהשוואה לאנשים המשלמים באשראי. הסיבה היא פסיכולוגית שכן נראה שאנשים עוקבים יותר אחרי הוצאות במזומן בהשוואה לאשראי. לדוגמא, אם הוצאתם בתחילת השבוע כמה מאות שקלים מהבנק וכעבור שלושה ימים אתם רואים שנשארו לכם 50 ש"ח בלבד, זה מסמן לכם שאתם צריכים לעצור ולראות על מה הוצאתם את הכסף. לעומת זאת, בשימוש בכרטיס אשראי, אתם פחות "מרגישים" כל הוצאה דבר שעלול להוביל להפתעות לא נעימות בסוף החודש. במידה ואתם מפזרים את ההוצאות על כמה כרטיסי אשראי אתם עלולים להוציא אף יותר בגלל שריבוי כרטיסי אשראי נותן לכם תחושה של שפע, גם אם זה לא מבוסס. עם זאת, לשימוש במזומן יש עמלות גבוהות יותר מאשר שימוש באשראי מאחר שאתם משלמים עמלה בכל פעם שאתם מוציאים כסף מהבנק. בנוסף, בשימוש בכסף מזומן יש סכנה גדולה יותר של גניבה או אובדן.
בשורה התחתונה, בחרו באפשרות שאתם מעדיפים ושיש לכם יותר שליטה על ההוצאות בעזרתה.
אם יש לכם יותר מכרטיס אשראי אחד, השאירו אחד ובטלו את השאר, זה יגביל את ההוצאות שלכם ויחסוך עמלות בטווח הרחוק.

7 .חשבון משותף או נפרד?

התשובה היבשה היא שחשבון משותף חוסך לכם את העמלות של חשבונות נפרדים, חסכון שיכול להגיע למאות שקלים בשנה. עם זאת, חשבון משותף יכול להוביל לסכסוכים בין בני הזוג כשאין הסכמה על הוצאות שוטפות. במקרים חמורים יותר, חובות של אחד מבני הזוג הופכים לבעיה של בן הזוג השני, שיסבול מהגבלות בחשבון, שיעורי ריבית גבוהה על הלוואות ועוד. לכן, לפני שאתם פותחים חשבון משותף, תחשבו על זה לעומק והחליטו יחד אם זה הצעד הנכון. במידה ועוד לפני החשבון המשותף יש לכם ויכוחים ומתחים בנושא כסף, חשבון משותף לא יפתור את הבעיה ולעיתים אפילו יחריף אותה. העצה הטובה ביותר שיש לנו לתת לבני זוג היא שהם צריכים לנהל שיחות פתוחות על נושאים כספיים לפני וגם אחרי שמאחדים חשבונות. הבנה של כמה כסף יש לכם, מה ההוצאות שאתם מסכימים עליהן ומאילו סכומים עליכם להתייעץ עם בן/בת הזוג, יכולות לחסוך מכם הרבה מאוד בעיות בעתיד.
בשורה התחתונה, עד שאין ביניכם הבנה בנושאים כספיים, ודיאלוג חיובי שלא מוביל לריבים, אתם לא צריכים לעבור לחשבון משותף.

מקווים שעזרנו לכם לחסוך כסף ולהימנע מהוצאות מיותרות. מאחלים לכולנו התנהלות כלכלית נבונה ואחראית.