בריא זה אפשרי – בעבודה

אורח חיים בריא כולל שני תחומים משלימים: תזונה ופעילות גופנית. כולנו יודעים שמזון מעובד עושה נזק לגופינו וגם משמין ושפעילות גופנית ברמה מסוימת מומלצת לכל הגילאים. עם זאת, מי שמעוניין לשמור על אורח חיים בריא עלול להיתקל בקשיים דווקא במקום העבודה. בעוד שקל להחליט שיותר אתם לא קונים בורקסים ועוגיות לבית, אתם עדיין תיתקלו בהם בישיבות בעבודה, במידה ומקום העבודה מספק לכם ארוחת צהרים, לא תמיד יש לכם שליטה על התפריט. מעבר לכך, עבודה שדורשת ישיבה ממושכת מול המחשב עלולה לפגוע בכושר הגופני שלכם, ועם יד על הלב, לכמה מאיתנו באמת יש כוח לעשות פעילות גופנית אחרי יום עבודה ארוך ומעייף?

מקומות עבודה רבים קיבלו החלטה אסטרטגית לעזור לעובדים לעלות על דרך הבריאות. מקומות עבודה שונים החלו לכלול בלוח הזמנים השבועי קבוצות הליכה, ריצה או יוגה ולשלב בתפריט המזון הזמין לעובדים מזון בריא.

איך אפשר לעשות את השינוי במקום העבודה שלך?

כדי לעשות שינויים אלה במקום העבודה אתם צריכים לרתום שני גורמים עיקריים: חבריכם לעבודה ואת ההנהלה.

נתחיל מחבריכם לעבודה, כדי לבצע שינויים בתפריט ולהוסיף פעילות גופנית מטעם מקום העבודה, אתם צריכים שלפחות חלק מחבריכם לעבודה יגלו עניין. תוכלו לעלות את הנושא בארוחת הצהרים או להעביר מייל בין העובדים כדי לראות אם יש היענות.

אחרי שתזכו לתמיכה של חבריכם לעבודה הגיע הזמן לפנות להנהלה. לרוב המהלכים נעשים מול ועד העובדים או מחלקת משאבי אנוש, אם כי בחברות קטנות, לעיתים זה נעשה מול ההנהלה ישירות. קבעו פגישה והסבירו למה מהלכים בריאים יהיו טובים למקום העבודה בכללותו. הכינו מצגת שמראה שבמקומות עבודה בריאים יש פחות חיסורים הנובעים מימי מחלה והמוטיבציה של העובדים עולה, כך שכלל החברה יכולה ליהנות מהמהלך הזה.

המצגת צריכה לכלול נושאים אותם אתם מעליה כבעייתיים לרוב מדובר במזון ופעילות גופנית אך לעיתים מדובר בנושאים נושאים כמו זיהום אוויר או רעש (בעיקר במפעלים תעשייתיים). הסבירו כיצד בעיות אלה מפריעות לעובדים וכיצד ניתן לפתור אותן. התמקדו בשיחה עם ההנהלה בפתרונות ולא בבעיות, והזכירו כמה פעמים את ערך בריאות העובדים לארגון כולו.

מה ניתן לעשות?

המסר הכי חשוב שנרצה להעביר במאמר זה הוא שהמטרה שלכם להביא לשינוי מתמשך. אל תלכו בגישה של הכל ועכשיו, אלא תזכרו ששינויים נבנים בהדרגה וכי החלק החשוב בשלב הראשון הוא לעשות שינויים קטנים המוסכמים על העובדים וההנהלה. אחד מהשינויים המהירים שניתן לעשות הוא להקים קבוצת הליכה או ריצה. להחליט על יומיים בשבוע שבהם העובדים הרוצים בכך ישתתפו בפעילות משותפת. הפעילות לרוב קורית מחוץ לשעות העבודה, אך אם ההנהלה רוצה לתמוך בפעילות היא יכולה לממן מדריך, בקבוקי מים וכדו'. בנוסף, נסו לארגן פעילות כושר בשעה קבועה בכל יום בתחילת היום או בשעות אחר הצהרים. מדובר בפעילות קצרה של כרבע שעה המוקדשת לתרגילי מתיחות או יוגה, שתעזור לכם להתמודד עם בעיות בגב או בצוואר.

ניתן להחליט שימי גיבוש מטעם העבודה יהיו בסימן בריאות ויכללו טיולים בטבע, סדנאות בישול עם מתכונים בריאים, ספורט אתגרי וכדו'. מבחינת המזון, ניתן להחליט שבישיבות, לצד הבורקסים או במקומם יוגשו ירקות ופירות חתוכים ושבארוחת הצהרים יהיו כמה אפשרויות לארוחות בריאות.

עד לפני עשור, פעילויות ספורט במקום העבודה היו נחלתם של ארגונים עשירים וצעירים ברוחם כחברות הייטק. אבל היום, התחום הזה פופולארי בכל מקום. בשנת 2012 עיריית חיפה הצטרפה לתכנית "בריא זה אפשרי" ומאז עוד ארגונים גדולים משתתפים בה. להיות בריאים בעבודה זה לא חלום רחוק אלא מטרה אפשרית, השאר תלוי בכם!