תזונה לגיל הרך – חשיבות עליונה

השנים הראשונות של חיינו מעצבות את מוחנו וגופנו באופן קריטי. לכן לתזונה ישנה חשיבות עליונה על המשך החיים, במיוחד לגיל הרך. בין אם בהתפתחות קוגניטיבית ובין אם בהתפתחות הפיזית. אנחנו, ההורים ואנשי החינוך בגיל הרך, צריכים להקפיד על תזונה נכונה בגילאים אלה, שתתן מענה מלא שיספק את מירב הרכיבים התזונתיים לילדים בגיל הרך.

מתפקידינו לעזור ללמד את הילדים כיצד לאכול בריא, עם הרגלי אכילה בריאים.

הנה מספר המלצות כיצד לשמור על תזונה נכונה לגיל הרך:

  • תזונה לגיל הרך צריכה לכלול שלוש ארוחות ביום ועד שלושה חטיפים בזמנים קבועים.
  • הגבילו אכילה לא מתוכננת.
  • אסור להרשות התנהגות לא נאותה ליד השולחן. הדמות הסמכותית צריכה למקד את הרך באכילה ולא לתת לו לשחק באוכל.
  • יש להגביל את כמות המיצים ולעודד צריכת פירות טריים.
  • חשוב לשמור על כמות הגיונית ונכונה של אוכל בצלחת. גודל המנה של הילד צריכה להיות בערך כרבע מהמנה של מבוגר.
  • יש לשלב את הקינוח ביחד עם שאר האוכל בארוחה. קינוח מתוק לילד לא אמור להינתן כפרס על כך שהוא אכל יפה.
  • יש להפוך את חווית האכילה לכמה שיותר פשוטה וקלה לילדכם.
  • יש להציע לילד מגוון רחב של מאכלים באופן קבוע. בסופו של דבר, הוא ילמד לאהוב את האוכל.
  • אין לשכנע את הילד לאכול ואין להכריח אותו לסיים את האוכל מהצלחת. מעשים אלו עלולים לגרום לאכילת יתר אצל הילד. דבר הגורם לעליה חדה במשקל. ילדים יהיו רעבים יותר בזמן הארוחה אם כמות החטיפים הנגישים תוגבל במשך היום.
  • על הדמות הסמכותית להוות דוגמה בנושאי הרגלי תזונה נכונה. ילדים מקבלים השראה מהדמות הסמכותית. יכולת החיקוי חשובה מאוד להתפתחות הילד בצורה הנכונה והבריאה ביותר.
תזונה

תזונה בריאה זה עניין של בחירה

בחירת המזונות יעזרו להורים ולילדיהם לאכול ארוחה בריאה. יש לעודד אכילה של מגוון מזונות עם ערך תזונתי נכון של קלוריות ושומן.

ישנן חמש קטגוריות של קבוצות מזון. חשוב מאוד לשים דגש על צריכת התזונה של כולן במהלך היום:

  • דגנים. אכילת דגנים מספקת לגוף סיבים תזונתיים, מינרלים וויטמינים רבים. ישנם מחקרים רבים על כך שאכילת דגן באופן קבוע מפחיתה משמעותית את הסיכון לחלות בסוכרת ובמחלות לב בעתיד. דגנים כוללים בתוכם מגוון רב של מאכלים, לדוגמא: מזונות העשויים מחיטה, אורז, שיבולת שועל, קמח תירס, שעורה וכו”.
  • ירקות. מצרך חובה בכל ארוחה. ירוקות מסיעים לעיכול, ומכילים מגוון רחב של וויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון ששומרים על גופינו ממחלות ועוזרים לגוף להילחם ברעלים הקיימים בגופנו. יש להוסיף לארוחה שלכם ושל ילדכם מגוון גדול של ירקות מכל הסוגים והצבעים.
  • פירות. כל פרי או מיץ טבעי (טרי בלבד). רובנו חושבים שבפירות יש הרבה סוכר. זה נכון, אבל מדובר בסוכר אחר מהסוכר שאנו מכירים והוא הרבה יותר בריא ומזין מהסוכר הרגיל. דבר נוסף זה שבפרי יש הרבה ויטמינים ומינרלים ואין בו שומן. בסוף הארוחה, נסו לתת לילדכם פרי או מיץ במקום חטיף. זה הרבה יותר בריא ומזין מחטיף.
  • סידן. סידן הינו מינרל חשוב מאוד והכרחי לחיינו כבני אדם ומרכיב עיקרי בעצמות שלנו. מאוד חשוב להקפיד על צריכה נכונה וסדירה של סידן לאורח כל חיינו בכלל ובגיל הרך בפרט.
  • חלבון. חלבון הוא אחד מחמשת אבות המזון. ותפקידו חשוב להתפתחות מבנה התאים שבכל גופינו. שילוב חלבון עם פעילות גופנית יסיע לילדכם לגדול בצורה הבריאה והנכונה ביותר. ישנו חלבון כמעט בכל המאכלים. אך אפשר למצוא כמויות ניכרות שלו בבשר, אגוזים, אפונה, שעועית וכו’.

תזונה נכונה לגיל הרך איננה עניין פשוט, בטח אם הרגלי האכילה הישנים אינם היו נכונים עד כה. שינוי תפריט והרגלי אכילה לוקחים זמן והינם קריטיים להתפתחות נכונה ובריאה של כל המשפחה.