התמודדות עם לחץ ושחיקה בעבודה

סביבת עבודה עם עומס רב או רווית מתחים עלולה להביא את העובד למצבים של לחץ ושחיקה. למצבים אלה יש השפעה רבה על העובד ועל הארגון. שכן, לחץ מתמשך עלול להשפיע על מצבו הנפשי והגופני של העובד לאורך זמן, ותוביל להשפעה שלילית גם על חייו האישיים, שכן לחץ נפשי והיות העובד במצב רוח ירוד לאורך זמן, יכולים להביא למתחים גם בחייו הפרטיים.

 

מהן הסיבות ללחץ ושחיקה במקום העבודה?

  1. עומס עבודה גדול לאורך תקופה ממושכת.
  2. אווירה עכורה במשרד – צעקות ומתחים בסביבת העובד (מצד המנהלים או הקולגות).
  3. חוסר גיוון בעבודה.
  4. חוסר השפעה על תהליכים במקום העבודה – העובד מרגיש שאפשר לייעל באופן ניכר את צורת העבודה – אך לא הוא מחליט.
  5. צורך להיות זמין מסביב לשעון – קבלת הודעות וומיילים מהעבודה גם בשעות הערב והלילה, דבר שלא מאפשר מנוחה אמתית והתנתקות מהעבודה.
  6. חוסר משוב – העובד לא בטוח אם הוא מבצע את העבודה שלו כמו שצריך מאחר שהוא מקבל מסר מבלבל (או חוסר במסר כלל) מצד הממונים אליו.
  7. לא מקבלים הכרה ראויה עבור מאמציהם – ההכרה יכולה להיות באמצעים לא חומריים כמו שיחת שבח או מכתב תודה וגם באמצעים כספיים כמו תוספת למשכורת, שובר מתנה וכדו’.
  8. סביבת עבודה לא מתאימה לעובדים – עומס רעש, חוסר בטיחות בעבודה וכדו’.

סימנים ללחץ ושחיקה:

  • תחושת רוגז או כעס מתמשכת.
  • חוסר אנרגיה לפעילויות מחוץ לשעות העבודה. מעדיפים פעילויות פאסיביות כמו צפייה בטלוויזיה מאשר בילויים עם חברים, טיולים וכדו’.
  • כאבי גב, צוואר, שרירים תפוסים או כאבים אחרים.
  • בעיות בשינה.
  • מחלות חוזרות ונשנות, גידול בניצול ימי המחלה.
  • רגשנות יתר.
  • עייפות.

מה אפשר לעשות?

לחץ ושחיקה הן תוצאות של מצבים נתונים. חלקם ניתנים לשינוי ברמת הארגון כמו תרבות ארגונית, סביבת עבודה וכדו’ וחלקם בעצם תלויים בנו, העובדים.

טיפים להורדת תסמינים של לחץ ושחיקה לעובד:

  1. פעילות גופנית – הקדישו 30-60 דקות לפעילות גופנית לפחות פעמיים בשבוע.
  2. אכלו לפחות ארוחה מסודרת אחת ביום, נסו להימנע מנשנושים וממאכלים פחות בריאים.
  3. שעות שינה מסודרות.
  4. הקדישו לפחות שעה ביום לפעילות מהנה: בילוי עם הילדים, חוגים, הקדישו זמן לתחביבים וכדו’.
  5. הגבילו צריכת קפאין, אלכוהול ומשקאות ממותקים.
  6. דברו בפתיחות על המציק לכם עם חברים או משפחה.
  7. אם העבודה שלכם כוללת ישיבה ממושכת – קומו ובצעו מתיחות פעם-פעמיים במהלך יום העבודה.

טיפים להורדת לחץ ושחיקה ברמת הארגון

  1. תנו יותר שליטה לעובדים. הגדירו משימות ויעדים אבל תנו לעובדים לחשוב על דרכי הביצוע הטובות ביותר, הקצו להם משאבים אם הם נדרשים לביצוע המשימה.
  2. דאגו לגיוון במשימות.
  3. הגבילו את ההודעות והמיילים מחוץ לשעות העבודה.
  4. שיחות תקופתיות עם עובדים למתן וקבלת משוב על תפקידיהם.
  5. הבטיחו סביבת עבודה ראויה.
  6. הטמיעו פעילויות פנאי וכושר גופני כחלק מהעבודה השוטפת: פעילויות כושר קצרות יומיות, ימי גיבוש, פעילות התנדבותית מרוכזת ועוד.

מצבי לחץ ושחיקה הם מצבים נפוצים, אבל יש מה לעשות בנידון כדי לשפר את מצבכם ואת מצב העובדים בארגון שלכם.