עמיתים - מרץ 2022

45 פ ריחתם של הסמינרים המקצועיים שמקיימת העמותה לקידום מקצועי בשנים האחרונות לרבבות העמיתים שלה, מעידה יותר מכול על השינוי שחווה שוק העבודה, שבו אף אחד כבר לא רוצה להישאר מאחור. ואכן, שיטוט קצר באתר של עמותה לקידום מקצועי חושף בפני העמיתים שלל סמינרים מרתקים במגוון נושאים ותחומים, ובהם "ספורט, אתגרים ומה שביניהם” (לגברים בלבד), "החיים כיצירה”, "חישוב מסלול מחדש”, "סמינר תקשורת במעגלי החיים”, ועוד שמות ותכנים מזמינים ומרתקים. מאחורי מגוון ההשתלמויות המקצועיות הניתנות לעמיתים בתנאי נופש מפנקים ובסביבת למידה נינוחה, הרחק משגרת היום־ יום, עומדים אנשי מקצוע רבים שחושבים על כל פרט ופרט מרגע גיבוש הרעיון לסמינר ועד לסיומו המוצלח. התפתחות אישית, הכשרה מקצועית ורכישת כלים לחיים בכלל ולעיסוק המקצועי בפרט, הם כיום המפתח להצלחה, לניידות בין תפקידים, להתחדשות ולהרחבת אופקים – וכן, גם ליצירת ארגון בריא יותר ומתקדם. לא פלא, אם כן, שהביקוש הגובר מצד העמיתים הוליד בשנים האחרונות מגוון עשיר ורחב של סמינרים מרתקים. "יש לנו סמינרים שונים שבנינו,” מספרת 60־ כיום כ ענת אלטרס, מנהלת תחום פיתוח הדרכה ולמידה בעמותה לקידום מקצועי. "חלק מהסמינרים הם "מיקס” של תחומים ותכנים שונים, וחלקם "נתפרים על פי מידה” למקום העבודה המסוים או לתקופה מסוימת. ישנם סמינרים לנשים בלבד, לגברים בלבד, למגזר הדתי, לזוגות וליחידים – המגוון רחב ומיועד לכולם.” "העובדים והעובדות שלנו צריכים לצאת מסמינר שונים מכפי שהם הגיעו אליו,” אומרת אלטרס. "הם צריכים לצאת עם ארגז כלים אישי, מעצים ומשנה חיים.” מחקרים מהעולם מצביעים על מהפכה של ממש בתחום ההכשרה המקצועית, כשהמיקוד הוא בפיתוח האישי של העובד והעובדת – לא רק התבוננות עליהם כעובדים בלבד, אלא כבני אדם, וההכרה בעובדה שככל שהם יצמחו וילמדו, כך הם יהיו עובדים מרוצים וטובים יותר. אחת הדרכים המובילות להשגת התוצאה הזאת היא באמצעות העשרה בדמות הסמינרים שמעניקה העמותה לקידום מקצועי, בין אם באמצעות הפוגה לימודית מרעננת בתוך שגרת העבודה הממושכת, ובין אם בפעילות מגבשת שתעשיר ותקדם את העובדים. כל אלה מבטיחים להכניס אנרגיה מחודשת לעובד ולארגון, ומאפשרים לעובדים להגיע לעבודה כל בוקר עם חיוך ומוטיבציה מחודשת להצלחה. ואיך מחליטים על התכנים בסמינר? "זה מאד משתנה. גם בעולם התוכן יש "טרנדים”. היו שנים שנושא הבריאות היה מאד מבוקש – אכילה בריאה, פעילות גופנית. כך גם הנושא של התנהגות מינית נכונה והטרדות מיניות. וכמובן התכנים מושפעים ממה שקורה בארץ ובעולם.” בנוסף, אלטרס מספרת שהקורונה הביאה איתה עיסוק רב בחוסן הנפשי. עובדים ומעסיקים זקוקים לכלים להתמודדות נפשית עם התקופה שעברו – חוסר הבטחון, חרדות, בדידות והתמודדות בתוך המשפחה. באילו כלים אתם משתמשים כדי להעריך אם הסמינר היה מוצלח? "אחרי כל סמינר אנחנו עורכים משוב טלפוני למשתתפים ואז עורכים ניתוח של התשובות – מה עבד ומה פחות. גם תוך כדי הסמינר אנחנו מעבירים משובים ומנתחים אותם.” אלטרס מציינת כי התוכן מתחדש כל הזמן. העובדה שלא מעט עובדים חוזרים מידי שנה לסמינר מחייבת אותה ואת הצוות המגבש את הסמינרים לחדש ולרענן את התכנים, להפיק רעיונות חדשים, לגבש פעילויות חדשות ולאתר מרצים חדשים ומעניינים, שיתרמו מניסיונם ויהפכו את הסמינרים לחוויה לימודית מעשירה. "אנחנו משלבים גם תכנים שקשורים לאקטואליה ולשיח הציבורי העכשווי, שאותם מעבירים אנשי תקשורת בכירים,” היא מוסיפה. "אנחנו מאד משתדלים תמיד להיות עדכניים ולחדש.” על השאלה מהם הסמינרים האהובים עליה ביותר באופן אישי מתקשה אלטרס לענות: "כולם מוצלחים,” היא משיבה במבוכה. "זה כמו לדבר על הילדים שלי.” יחד עם זאת, היא מספרת על מפעל מיוחד 14 ומרשים – סמינרי נשים שמתקיימים כבר שנה בהם במשך שישה מחזורים משתתפות לא פחות מאלף נשים. התכנים מתעדכנים עם השנים, היא מציינת, אך המטרה היא העצמת האישה בכלל והאישה העובדת בפרט. גם מקומם של הגברים לא נפקד, והם זוכים בשנים האחרונות לסמינר משלהם בנושא ספורט ואתגרים. סקירה מקיפה של שלל הסמינרים מעלה כמובן את השאלה "מה הדבר הבא?” ועל כך לאלטרס יש תשובה ברורה: "המטרה היא להתמקד הרבה יותר בחוויות,” היא אומרת. בעמותה לקידום מקצועי מבינים היטב שהמגמה הכלל עולמית היא חוויה. חוויה אישית. קבוצתית. זוגית. היום ברור לכולם שגם מבוגרים, כמו ילדים, לומדים טוב יותר באמצעות חוויה. שעה של חוויה שחווים הגוף והמוח משתווים לשעות רבות של הרצאות ומצגות. ואכן, הסמינרים כיום כוללים פחות הרצאות פרונטליות ויותר משחקים, תחרויות, "ערכות בריחה” ואתגרי חשיבה. וכמו הילדים, כך גם המבוגרים מרשים לעצמם להסיר מחסומים ולצאת מאזור הנוחות. כן, לפעמים בהתחלה יש מבוכה ואי נוחות, "אבל אין ספק”, מסכמת אלטרס, "שמסמינר חוויתי כזה יוצאים בני אדם אחרים.” "התפקיד שלנו הוא להתאים את הסמינרים שלנו לרוח התקופה” אומרת הילה קניסטר בר דוד, מנכ”לית העמותה לקידום מקצועי. "זה אומר לראות על מה השיח הציבורי, מה רלוונטי, מה יכול לתת את הערך המוסף לעובד ולעובדת, לעמית ולעמיתה, על מנת להעשיר את עולמם לא רק המקצועי אלא גם החברתי. "אפשר למצוא הרבה עולמות תוכן חברתיים אצלנו במסגרת העמותה לקידום מקצועי. אנחנו מחדשים כל הזמן, מרעננים ומעניקים לעמיתות ולעמיתים את הטוב ביותר.״ "אנחנו מחדשים כל הזמן, מרעננים ומעניקים לעמיתות ולעמיתים את הטוב ביותר." "בסמינרים משלבים תכנים אקטואליים שמעבירים אנשי תקשורת בכירים. אנחנו מאד משתדלים תמיד להיות עדכניים ולחדש. התפקיד שלנו הוא להתאים את הסמינרים שלנו לרוח התקופה”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=